Kerst 2018
VARKENSHAAS LANG per kilo € 8,98

Past vlees in een gezond eetpatroon?

Goede voeding draagt bij aan een goede gezondheid. Maatgevend voor gezonde voeding zijn de Richtlijnen Goede Voeding van de Gezondheidsraad. Dat komt in grote lijnen neer op gevarieerd en gematigd eten (en voldoende bewegen), voldoende groente en fruit, maar zeker ook met vlees(waren).

Het Voedingscentrum heeft dit vertaald in de Schijf van Vijf.

De vleessector stelt, dat vlees past in een gezond en gevarieerd eetpatroon. Waar de volksgezondheid in het geding is, is veelal sprake van minder goede eetgewoonten, van eenzijdigheid, van overmaat en overdaad. Dan kan de lichamelijke gesteldheid sneller in het geding zijn.

Vlees is voor veel mensen het hoofdbestanddeel van de maaltijd en vormt veelvuldig ook het beleg op het dagelijks brood. Die keuze wordt vooral gemaakt omdat veel mensen vlees erg smakelijk vinden. Daarnaast zijn veel mensen zich wel bewust, dat vlees een hoge voedingswaarde heeft en veel nuttige bouwstoffen bevat, die het lichaam nodig heeft om goed te functioneren.

Vlees bevat voedingsstoffen, die van belang zijn voor de celdeling en de opbouw van botten en spieren. Het bevat eiwitten, vetten, vitamines en mineralen. Zo is vlees een belangrijke bron van met name vitamine B1, B6, B12 en D. Ook bevat vlees mineralen als ijzer en zink die een rol spelen bij diverse processen in ons lichaam.

Vitamine B1: speelt een rol bij de vertering van koolhydraten en is nodig bij de overdracht van prikkels van zenuwen op de spieren. Vooral varkensvlees is rijk aan deze vitamine.

Vitamine B6: speelt een rol bij de vertering van eiwitten, vetten en koolhydraten. Het zit vooral in mager rundvlees.

Vitamine B12: speelt een rol bij de celdeling, is nodig bij de opbouw en instandhouding van zenuwcellen en helpt vormen van bloedarmoede voorkomen. Deze vitamine komt hoegenaamd alleen in dierlijke producten voor.

Vitamine D: zorgt voor een goede conditie van botten en skelet. Voor gezonde volwassenen is zonlicht normaal gesproken de belangrijkste bron voor vitamine D, maar vlees vormt een goede aanvulling.

IJzer vormt een onmisbaar onderdeel van de rode bloedkleurstof in ons bloed. Het zorgt voor het transport van zuurstof van de longen naar alle lichaamscellen. Vlees is een belangrijke bron van ijzer. De hoeveelheid ijzer is niet alleen belangrijk, ook de vorm waarin het ijzer in het vlees voorkomt speelt een rol. Het is een vorm die makkelijk in het lichaam wordt opgenomen. IJzer komt ook voor in plantaardige producten. Voor het menselijk lichaam is ijzer uit vlees echter een stuk makkelijker te gebruiken.

Zink: speelt een rol bij de celdeling en vernieuwing van weefsels en is op die manier bij kinderen ook nodig voor de hersenontwikkeling.

Eiwitten: Vlees is rijk aan eiwitten. Eiwitten zijn belangrijk voor de opbouw van organen, botten, spieren en zenuwstelsel. Juist het kwalitatief hoogwaardig eiwit in vlees is daarvoor geschikt.

Vetten zijn stoffen die het lichaam energie leveren en de lichaamstemperatuur op peil houden. Het is duidelijk dat we vetten nodig hebben, meer met het oog op onze gezondheid is het belangrijk op de hoeveelgeid te letten. Ook het soort vet is van belang. Er zijn verzadigde en onverzadigde vetten. Verzadigde vetten verhogen het cholesterolgehalte in het bloed. Onverzadigde vetten daarentegen blijken in staat dat gehalte te verlagen. Voor veel vleessoorten geldt dat onverzadigde vetten meer dan de helft uitmaken van de hoeveelheid vet. Tocht blijft minder vet eten belangrijk. Dat kan door de wat vettere vleessoorten af te wisselen met mager vlees.

Cholesterol: Het advies van de Gezondheidsraad is dagelijks n iet meer dan 300 mg cholesterol te consumeren. Door het eten van vlees wordt deze grens niet overschreden; vlees bevat gemiddeld zo’n 60 mg per 100 gram. Alleen orgaanvlees heeft vaak een hoger gehalte. Daarom wordt geadviseerd orgaanvlees niet vaker dan 1 x per twee weken te eten.

Koolhydraten is de verzamelnaam voor zetmeel en suikers. Ze spelen een rol als energieleverancier om het lichaam te laten functioneren. Vlees bevat weinig koolhydraten.

Bron: Vlees.nl

Terug
Bestel op tijd!
Gourmet per persoon v.a. 5,50